vrijdag 27 mei 2011

La Chiesa Madre I

In de afgelopen twee maanden heb ik gewerkt aan een project met de werktitel La Chiesa Madre. La Chiesa Madre is een bijzondere kerk in Gibellina in de Belice Vallei in Sicilie. Het is een ontwerp van de architect en stedebouwkundige Ludovico Quaroni. In 1995 beleefde ik in Rome een korte romance met de zoon van Quaroni. Via gemeenschappelijke kennissen hoorde ik in 2001 dat deze zoon Emilio in de zomer van dat jaar zijn moeder heeft vermoord. De prachtige en nogal ongewone bolvorm van de kerk inspireerde me om deze kerk te filmen en in een voice-over het tragische verhaal te vertellen van Emilio en zijn familie. 
In Rome heb ik contact gelegd met familie en vrienden van Emilio om het verhaal achter deze tragische gebeurtenis te achterhalen. Ik heb verschillende gebouwen en ontwerpen van Ludovico Quaroni bezocht en gefotografeerd in Rome, Francavilla al Mare en Matera. Ik heb literatuuronderzoek gedaan naar het werk van Quaroni in de bibliotheek van de American Academy en in de bibiliotheek van het Gemeentemuseum in Gibellina. Per trein ben ik naar Gibellina gereisd en heb daar tien dagen doorgebracht. Iedere dag filmde ik de kerk  ‘s ochtends heel erg vroeg en tegen 5 uur in de middag. Over drie weken ga ik terug om nog meer filmmateriaal te schieten.